Maroko – ceny atrakcji, transportu itd. – koszt podróży.

paź 7, 2019 | AFRYKA, Maroko, PODRÓŻE

Czy w Maroko jest drogo czy tanio? Poniżej koszty w Maroko w poszczególnych kategoriach – ceny atrakcji, transportu, noclegów, jedzenia, pamiątek. Na końcu podsumowanie i całkowity koszt podróży. Wiele osób pytało o to po moim powrocie dlatego postanowiłam się tym podzielić. Przed podróżą przeczytałam wiele blogów wnioskujących, że jest tanio. Czy  bezsprzecznie tak było?

Maroko – gdzie spać? Ceny noclegów

Noclegi w Maroko zaczynają się od 20 zł. Oczywiście w niskiej cenie zdecydowanie nie spodziewaj się wysokiego standardu, lecz takie są uroki taniego podróżowania! Moje hostele nie należały to tych luksusowych. Jednakże niektóre z pewności przewyższyły oczekiwania jakości w stosunku do ceny, dlatego według mnie większość z nich jest warta uwagi.

• Hotel Medina (Marakesz) strzał w 10! Minutę drogi od placu Jamaa el-fna. Bardzo dobry dojazd z/na lotnisko/ Dosłownie 500 metrów od przystanku. Pokoje bardzo małe ale czyste, łazienka wspólna, brak kuchni, fajny taras. Ze względu na cenę – warto, polecam – 60zł/2 os/noc czyli 30 zł na osobę
  • Maison Famille Tazi (Fez) – pokój piękny, duży z klimatyzacją. W cenie śniadanie z zupełnie bajecznym widokiem. Właściciel był przemiły, jednakże hotel znajduje się w środku w Mediny w krętej uliczce. Wracając do hotelu po zmroku nie czułam się zbyt bezpiecznie. Uważam, że to bardzo istotne. Według mnie hostel z pewnością klimatyczny, polecam przemyśleć – 130 zł/2 os/2 noce czyli 65 zł/noc (poniżej zdjęcie)
  • Peace hostel (Marakesz) – w mojej opinii zdjęcia zrobione chyba 10 lat temu… za taką kasę  niewątpliwie znajdziesz coś o wiele lepszego w przeciwieństwie do tego miejsca. Reasumując – zupełnie nie polecam! – 43 zł/os/noc Maroko ceny

Ceny noclegów w Maroko – Maison Famille Tazi

Kolejne noclegi zostały zarezerowane przez AIRBNB. TUTAJ zniżka 100 zł za pierwszą rezerwację.

• Heart of the Kasbah of oudayas (Rabat) – bez wątpienia  super! 2 minuty drogi pieszo na plaże, piękny wielki balkon, na którym spijaliśmy wspólnie herbatę, jednakże z czystością średnio…;/. Pokoje były ok, jednak kuchnia i łazienka nie grzeszyła czystością, aczkolwiek i tak mocno polecam Ci to miejsce, dlatego, że najfajniej spędziliśmy tam czas :). – 330 zł/2 os./3 noce. czyli 165 zł na osobę
  • Casablanca Madina’s Ocean views 1 (Casablanca) – zdecydowanie nasz najlepszy nocleg! Apartament z niezwykłym balkonem i śniadaniem w cenie! Jeszcze bardzo bardziej istotne jest to, że najważniejsza atrakcja znajduję się 2 minuty drogi pieszo. Niewątpliwie godny uwagi. Rekomenduję mocno!!! 76 zł/2 os/ 1 noc (poniżej zdjęcie)

2 noce w podróży były zawarte w wycieczce na pustynię – o tym wpis osobno będzie.

Ceny jedzenia w Maroku – gdzie zjeść?

To ile zapłacisz za posiłek niewątpliwe zależy często od wystroju miejsca, w którym będziesz jeść, dlatego ceny posiłków mogą być różnorodne – od 5 do nawet 50 zł. Poniżej zdjęcia  przykładowego menu. 10 dirham =  4,2 zł

Wszystkich podróżników niskobudżetowych będących w Marakeszu zapraszam da knajpki Snack Toubkal, która znajduje się na placu Jamaa El-Fna. Nie jest tam pięknie i wykwintnie ale uważam, że warto tam zjeść –  przede wszystkim posiłki są bardzo smaczne, bardzo tanie, świeże! (sprawdź sobie na google maps jak będziesz)

• Marokańska zupa (zdjęcie) – 5 DH = 2 zł – bez wątpienia do spróbowania 😀
  • Kawa/ Herbata – 10 DH = ok 4 zł Maroko ceny

Maroko – ceny jedzenia

• lody na ulicy – 5-10 zł
  • świeżo wyciskany sok z pomarańczy/ innych owoców – 2-10 zł – zdecydowanie godny uwagi jest sok z granatu, jeśli nie próbowałeś
  • marokańskie słodkości z ulicy – 2-10 zł – jeszcze bardziej godne uwagi niż sok z granatu!
  • woda mineralna w sklepie – 1,80 zł
  • puszka coca-coli w sklepie – 2-3 zł
  • jogurt owocowy – 2-3 zł
  • bułki/bagietki w sklepie – 0,5 do 4 zł
  • żel antybakteryjny do rąk – 7 zł
  • serek śmietankowy do smarowania – 3-6 zł
  • owoce/warzywa – trochę tańsze niż w Polsce

Podsumowując – ceny artykułów spożywczych w sklepach są bardzo zbliżone do tych w Polsce, oczywiście niektóre artykuły są nieco tańsze, niektóre droższe. Maroko ceny

Maroko – ceny transportu

Ceny transportu są bardzo zbliżone do tych w Polsce. TUTAJ wyszukiwarka połączeń kolejowych.

• Autobus z lotniska do centrum w Marakeszu – 30 MAD = ok 13 zł.
  • Jednorazowy bilet na komunikację miejską w Marakeszu – 4 MAD = 1,7 zł
  • Pociągi:
  • Marakesz – Fez – 100 zł
  • Fez – Rabat – 110 MAD = 46 zł
  • Rabat – Casablanca – 65 MAD = 27 zł
  • Casablanca – Marakesz – 146 MAD  = 60 zł

Autobusy choć są tańsze to w przeciwieństwie do pociągów jednak wolniejsze. Mi akurat zawsze było bliżej do dworca kolejowego. W rezultacie był to mój główny środek transportu Standard pociągów zbliżony do naszego polskiego odpowiednika – Regio 🙂

Taksówki są bardzo tanie. Pamiętaj tylko o tym żeby taksometr był włączony! Taksówkarze często nie chcą go włączać i ustalają cenę z klientem podczas gdy  z licznikiem okazuje się 3-4 razy taniej…dlatego bądź czujny!

Ceny atrakcji w Maroku

• Ogród Majorelle w Marakeszu – 70 dirham = 29 zł
  • Grobowce Sadytów w Marakeszu – 70 dirham = 29 zł
  • Wycieczka na pustynię – 80 euro, w tym transport, 2 noclegi, 2 śniadania, 2 obiadokolacje – jechaliśmy z Marakeszu, a z pustyni wracaliśmy do Fezu – zdecydowanie MUST SEE 😀
  • Wejście do Meczetu w Fezie – 50 dirham = 20 zł
  • Wieża Hassana w Rabacie – bezpłatna
  • Szalla Ogrody rzymskie w Rabacie – 70 dirham = 29 zł
  • Meczet Hassana II w Casablance – 12 euro = 53 zł

Ceny pamiątek w Maroku:

• Marokańskie słodycze – małe pudełko – 20 dirham
  • Olejek arganowy z certyfikatem – 30 zł
  • Herbata na wagę – ceny bardzo różne za 100 g – 10 do 30 zł
  • Przyprawy na wagę – UWAGA! nie dajcie się wrobić jak ja… sprzedawca mnie oczarował i zamydlił oczy ale takie ceny  na pewno widziałam w wielu miejscach np 250 gram papryki lub curry za 40 dirham = 16 zł Pewnego razu znaleźliśmy miejsce, gdzie kupowali sami miejscowi i… te same przyprawy kosztowały 6 dirham za KILOGRAM!!! Możecie sobie przeliczyć jak nas wrobili… 😀 ale to codzienność.
  • Kolorowe miseczki, które widzicie na wielu zdjęciach od 5 do 50 zł.
  • Magnes – od 2 do 10 zł
  • Dywany…hmm w jednym miejscu powiedzieli nam, że normalnie wybrany przez nas dywan kosztuje 150 euro. Stwierdziliśmy, że za ręcznie robiony dywan to nie dużo, potem dowiedzieliśmy się, że dla miejscowych to 40 euro 😀

PODSUMOWANIE – całkowity koszt podróży na 1 osobę. – 10/11 dni

Jak widzisz ceny atrakcji, noclegów, jedzenia, transportu są podobne do tych w Polsce. Poniżej moje całkowite wydatki.

• Loty na trasie Berlin – Marakesz – Marakesz – Warszawa + bagaż = 486 zł
  • Dojazd do Berlina/ z Warszawy – Poznań – 170 zł
  • Noclegi – 2 noclegów – 341 zł
  • Wycieczka na pustynie 3 dni (2 noce +2 śniadania + 2 obiadokolacje) – 80 euro = 350 zl
  • Atrakcje – 180 zł
  • Transport – 250 zł
  • Pamiątki – 70 zł
  • Jedzenie – 850 zł

Reasumując razem wyszło ok 2700 zł na osobę. Czy dużo? Za 11 dni to wydaje mi się, że nie, ponieważ zobaczyliśmy wiele miejsc i nasza trasa miała ok 1500 km, aczkolwiek byłam przekonana, że wydam trochę mniej 😀

PS. Ważną kwestią jest BEZPIECZEŃSTWO w Maroko, zajrzyj na mój drugi wpis o tym TUTAJ.