Mestia w Gruzji – informacje praktyczne

sty 29, 2023 | EUROPA, Gruzja, PODRÓŻE

Mestia to stolica regionu Swanetia w Gruzji.  Położona jest w północno-zachodniej części Gruzji, w górach Kaukazu. W samym mieście mieszka około 3,5 tysiąca mieszkańców ale jeśli dodamy do tego pobliskie wioski, to uzbiera się razem kilkanaście tysięcy osób.

Dlaczego warto pojechać do Mestii?

Dla przepięknych górskich widoków oraz możliwości malowniczych trekkingów. W tym miejscu zapraszam Cię do wpisu: Jednodniowe propozycje tras trekkingowych w Mestii

Cisza i spokój: to doskonałe miejsce na ucieczkę od zgiełku codziennego życia. Gwarantuję Ci, że nacieszysz się spokojem i przepięknym naturalnym otoczeniem

Mestia w Gruzji – jak dotrzeć z Kutaisi

Ja wylądowałam nad samym ranem w Kutaisi. Z lotniska ze znajomymi wzięliśmy taksówkę i rzuciliśmy hasło: autobus do Mestii. Kierowca zawiózł nas na „dworzec”. Tam poszukaliśmy marszrutkę, która odjeżdżała do Mestii. Do odjazdu mieliśmy jakieś 40 minut, więc postanowiliśmy poszukać kawki i czegoś do jedzenia. Wtedy zakupiłam świeżutkie, gorące swoje pierwsze lobiani! Czyli bułkę z farszem z czerwonej fasoli i kolendrą. Weszliśmy też do małego marketu i szczerze mówiąc trochę zaskoczyły mnie niektóre ceny, ale o tym napiszę w kolejnym wpisie.

Taksówka ( 7-osobowa) z lotniska na dworzec kosztowała 40 GEL (lari) (1 GEL ok. 1,70 PLN)

Marszutka do Mestii kosztowała 45 GEL/osobę. Busiki odjeżdżają co jakiś czas po zajęciu wszystkich siedzeń. Odległość między Kutaisi a Mestią wynosi około 220 km, a przejazd marszutką zajmuje około 6 godzin. Po drodze są przystanki, gdzie można zakupić coś do picia.

Atrakcje w Mestii

Góry, góry i jeszcze raz góry! To w końcu był główny cel mojej wyprawy do Gruzji. Jeśli kochasz górskie tereny, to naprawdę chociaż raz w życiu powinieneś zobaczyć Mestię i jej okolice. Poza tym w samej Mestii nie ma zbyt wielu atrakcji do zobaczenia ale co nieco się znajdzie.

W Mestii znajduje się kilka kamiennych cerkwi o charakterystycznej przysadzistej bryle. Ponadto popularną ‚atrakcją” są słynna swaneckie wieże obronne, które możesz zobaczyć spacerując po okolicy. W mieście znajduje się także Muzeum Historyczno-Etnograficzne. Wejście kosztuje około 20 GEL. Nie byłam, ale przedstawiam propozycję.

gruzja gotowy plan

Noclegi w Mestii

Baza noclegowa w Mestii jest dobrze rozwinięta, a 80% są to kwatery prywatne. Noclegi mogą być naprawdę tanie, jednak warunki są wtedy mniej więcej takie, jak w górskich schroniskach. Nie brakuje także miejsc z wyższym standardem. Jeśli masz pieniądze i lubisz dobre warunki, to bez problemu znajdziesz hotele 4-gwiazdkowe.  Gdzie spałam w Mestii i ile to kosztowało opisałam we wpisie Gruzja – gotowy plan podróży.

Gdzie dobrze zjeść w Mestii?

Przed wyjazdem naczytałam się o wspanialej gruzińskiej kuchni i na samą myśl o pierwszej kolacji w Gruzji byłam niezmiernie podekscytowana.

Na grupie na Facebooku poświęconej Gruzji poprosiłam o rekomendację gdzie iść zjeść. Jakież było moje zdziwienie gdy więcej komentarzy było „gdzie nie zjeść”, niż gdzie zjeść.

• Lushnu Qor Restourant Beer Garden

Jedzie było dobre, ale fajerwerków nie było. Obsługa była bardzo wolna. Zanim ktoś do nas podszedł to minęło z 15 minut, na jedzenie czekaliśmy z 30.. Najgorsze było to, że przynosili potrawy pojedynczo w różnym odstępie czasu. Byliśmy grupą i była sytuacja, że jedna osoba dostała, a kolejna czekała jeszcze z 20 minut. Dodatkowo trudno było skomunikować się po angielsku. Właśnie pisząc ten artykuł, sprawdziłam opinie tego miejsca w Googlach i większość jest bardzo zbieżna z moimi. Fajne miejsce, jedzenie dobre, ale obsługa naprawdę średnia.

• Blue Mountains

W tym miejscu stołowałam się aż 3 razy! Obsługa super, jedzenie przepyszne i porcje bardzo syte. Wegetarianie naprawdę będą mogli sobie poszaleć. Restauracja znajduje się w centrum, jest dość mała i nie zawsze jest miejsce, ale na pewno warto zaczekać na stolik. Bardzo polecam!

Mestia w Gruzji

Mekoshi w Lushnu Qor Restourant Beer Garden za 13 GEL

widoczek w knajpce Blue Mountains

Nie sądziłam, że tak będzie wyglądało gółwne danie. Kilka pieczarek – 12 GEL

Okolice Mestii

Główną atrakcją w okolicy Mestii jest wioska Usghulii. Ze znajomymi stwierdziliśmy, że to lekki „koniec świata”. Gdyby, ktoś chciał się kiedyś ukryć, to byłoby to idealne miejsce. Wiele osób decyduje się na 4-5-dniowy trekking z Mestii do Usghuli. Jeśli jednak dla Ciebie byłoby to zbyt duże wyzwanie (jak dla mnie) to polecam bardzo się tam wybrać, chociażby na 1 dzień bez nocowania.

Mestia w Gruzji

Ushguli i trekking pod Lodowiec Shkhara

Mestia w Gruzji – co jeszcze warto wiedzieć?

• Był to najdroższy region podczas całej mojej podróży w Gruzji. Ceny w sklepach potrafią mieć 200% zwyklej ceny.
  • Ludzie według mnie byli bardziej wycofani i skryci niż w pozostałych miejscach, ale to moja subiektywna opinia
  • Mapy tras trekkingowych kosztowały około 50-60 GEL co wydawało mi się dość sporą ceną
  • W centrum miasta znajduje się SPAR, który jest otwarty 24h/7. Nie muszę dodawać, że ceny niektórych produktów kosmiczne
  • Życie zaczyna się nieco później. O 8 rano mieliśmy problem, aby zakupić gdzieś kawę na wynos, bo wszystko było pozamykane. Jednymi wcześniej otwartymi punktami są miejsca z wyrobami piekarskimi.

Z perspektywy czasu wspaniale wspominam czas w tym mieście. Pierwsze zetknięcie z gruzińską kulturą, kuchnią i malowniczymi widokami w tle. Serdecznie zachęcam do odwiedzenia tego miejsca!

1 komentarz

1. Alexandra Cordero

Hi,

According to recent reports, digital ad spend in the world is projected to reach US$271.20bn by the end of 2023. This means there are ample opportunities for publishers like you to carve out their own little piece of this pie.

But, monetizing your website effectively through ads is easier said than done. Platforms like Google AdSense come with a lot of restrictions and formats that aren’t that versatile.
    That’s where Monetag comes in. Even corporate websites also monetize their blog parts through Monetag.

Monetag is one of the largest audience monetization platforms for publishers. The best thing is that most Monetag ad formats are compatible with AdSense (except Popunder/OnClick ads).

The platform works for every type of audience, including desktop, mobile, and in app audiences. You get access to worldwide advertisers, clean ads, competitive CPMs, and convenient payment options.

Income growth is exciting, and the wait is worth it. During the first month, advertisers typically test the quality of website traffic and collect demographic data of website visitors at low bids; In the second month, advertisers raise their bids once a week to compete for ad placements on your site; In the third month, the advertisers increased their bids significantly each week! You will earn $5 to $10 per 1000 page views via Monetag, Monetag brings publishers like you more income than AdSense usually does !

Now click here to maximize your website revenue: https://www.vauleonline.co/monetag

Pros:

Easy Setup: No rigid restrictions are imposed and most sites are accepted!
    Works With Any Website: Monetag works perfectly with any site regardless of industry, size, or traffic levels.
    Full Ad Coverage: Monetag offers 6 ad formats in 1 and is the ultimate AI-based technology for monetizing your website.
    100% Fill Rate: Your ad inventory won’t be wasted because Monetag has access to advertisers worldwide.
    MultiTag Feature: Removes the need for you to add several tags, test, analyze, and optimize yourself.
    Clean and Safe Ads: No need to worry about malwarel or virus-infected ads thanks to well-vetted ads and anti-ad fraud protection tools.
    Smartlink Feature: This is a profitable ad format that lets you monetize any type of traffic with one click.

Payout methods you can choose from:

PayPal: $5(Minimum payout)
    Payoneer: $20
    Skrill: $5
    Webmoney Z: $5
    Online Banking: $500
    Wire Transfer: $500

Now click here to earn more dollars: https://www.vauleonline.co/monetag

Regards,
    Alexandra Cordero

UNSUBSCRIBE: https://www.vauleonline.co/unsubscribe/
    3101 Summitview Ave, Yakima, WA 98902

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu